Szkoła Podstawowa w Szczenurzy

Wersja dla niedowidzących - włącz Wersja dla niedowidzących - wyłącz
do wakacji

Do końca wakacji:

59 dni

Pedagog radzi

Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu

Poradnik dla Rodziców

Drodzy Uczniowie

Bardzo za Wami tęsknimy, wszyscy mamy nadzieję, że się  niedługo spotkamy w naszej kochanej szkole. Na ten moment jak każdy nauczyciel kontaktuję się z Wami online. Gdyby ktoś jeszcze miał problem z dotarciem do mnie, podaję nr tel. 511 368 326,  adres email: sylwia.zadanska@szkolaszczenurze.pl. Oczywiście zachęcam też Rodziców do kontaktu.

Drodzy Rodzice

Wszyscy w naszej szkole jesteśmy z Was dumni i dziękujemy za dotychczasowe zaangażowanie w organizację nauki zdalnej. Wasze dzieci, jak mówią nauczyciele, są bardzo aktywne. Zdajemy sobie sprawę, że poświęcacie im więcej swojego czasu, nie tylko na zabawę, ale też i na naukę. 

Na ten szczególny czas przekazuję kilka porad dla wszystkich:

Kochani Rodzice!

Z uwagi na  zaistniałą sytuację zostaliście  ze swoimi pociechami w domach. Jest to czas , kiedy to  na Was   spoczęła  odpowiedzialność wspomagania ich        w procesie edukacyjnym. Odrabianie zadań zleconych przez nauczycieli              i wspólne  przebywanie,  to  czas dający możliwość wypracowania cech samodzielności i odpowiedzialności u dzieci. Dlatego warto przypomnieć sobie co w tej materii propagował słynny  pedagog  - Janusz Korczak, który  jako  wielki miłośnik dzieci  stworzył podwaliny dla mądrego rodzicielstwa

APEL TWOJEGO DZIECKA 

(inspirowany tekstami Janusza Korczaka)

  • Nie psuj mnie. Dobrze wiem, że nie powinienem mieć tego wszystkiego, czego się domagam. To tylko próba sił z mojej strony.
  • Nie bój się stanowczości. Właśnie tego potrzebuję – poczucia bezpieczeństwa.
  • Nie bagatelizuj moich złych nawyków. Tylko Ty możesz mi pomóc zwalczyć zło, póki jest to jeszcze możliwe.
  • Nie rób ze mnie większego dziecka , niż jestem. To sprawia, ze przyjmuję postawę głupio dorosłą.
  • Nie zwracaj mi uwagi przy innych ludziach, jeśli nie jest to absolutnie konieczne. O wiele bardziej przejmuję się tym, co mówisz, jeśli rozmawiamy w cztery oczy.
  • Nie wmawiaj mi, że błędy , które popełniam, są grzechem. To zagraża mojemu poczuciu wartości.
  • Nie chroń mnie przed konsekwencjami. Czasem dobrze jest nauczyć się rzeczy bolesnych i nieprzyjemnych.
  • Nie przejmuj się za bardzo, gdy mówię, że Cię nienawidzę. To nie Ty jesteś moim wrogiem, lecz  Twoja miażdżąca przewaga.
  • Nie zwracaj zbytniej uwagi na moje drobne dolegliwości. Czasami wykorzystuję je, by przyciągnąć Twoją uwagę.
  • Nie zrzędź. W przeciwnym razie muszę się przed Tobą bronić i robię się głuchy.
  • Nie dawaj mi obietnic bez pokrycia. Czuję się przeraźliwie tłamszony, kiedy nic z tego wszystkiego nie wychodzi.
  • Nie zapominaj, że jeszcze trudno mi jest precyzyjnie wyrazić myśli. To, dlatego nie zawsze się rozumiemy.
  • Nie sprawdzaj z uporem maniaka mojej uczciwości. Zbyt łatwo strach zmusza mnie do kłamstwa.
  • Nie bądź niekonsekwentny. To mnie ogłupia i wtedy tracę całą swoją wiarę w Ciebie.
  • Nie odtrącaj mnie, gdy dręczę Cię pytaniami. Może się wkrótce okazać, że zamiast prosić Ciebie o wyjaśnienia, poszukam ich gdzie indziej.
  • Nie wmawiaj mi, że moje lęki są głupie. One po prostu są.
  • Nie rób z siebie nieskazitelnego ideału. Prawda na Twój temat  byłaby w przyszłości nie do zniesienia. Nie wyobrażaj sobie, iż przepraszając mnie stracisz autorytet. Za uczciwą grę  umiem podziękować miłością, jakiej  Ci się nie śniło.
  • Nie zapominaj, że uwielbiam wszelkiego rodzaju eksperymenty. To po prostu mój sposób na życie, więc przymknij na to oczy.
  • Nie bądź ślepy i przyznaj , że ja rosnę. Wiem, jak trudno dotrzymać mi kroku w tym galopie, ale zrób co możesz, żeby nam się to udało.
  • Nie bój się miłości. NIGDY!

 Ale, żeby nie było nudno, to przekazuję też kilka pomysłów na wspólną zabawę:

Zabawy edukacyjne mogą mieć postać gier planszowych czy gier multimedialnych, ale można wykorzystać swoją własną wyobraźnię. Jak bawić się i uczyć jednocześnie? Jak rozwijać umysł i zdolności dziecka, dostarczając przy tym wiele radości.

 

Przykłady gier edukacyjnych

  • Państwa, miasta – gra znana każdemu z nas. Polega na wypisaniu nazw – państwa, miasta, rośliny, zwierzęcia, imienia i rzeczy – które zaczynają się na określoną literkę alfabetu. Zabawa nie tylko rozwija zasób słownictwa, sprawdza wiedzę dziecka, ale pozwala też małym szkrabom utrwalić alfabet.
  • Wielowyrazówka – zabawa polega na tym, że zapisuje się na kartce jedno dłuższe słowo, np. „wywiadówka”. Dziecko ma wymyślić spośród liter składających się na dany wyraz jak najwięcej nowych słów, np. wyka, kiwa, kawy, wyraz, itp.
  • Omnibus – zabawa polega na tym, by dziecko w określonym czasie, np. przez 5 minut, wymieniło jak najwięcej słów, które wpadają w określoną kategorię. Prosi się, np. by podano jak najwięcej owoców albo nazw kwiatów. Zadanie można utrudnić, zawężając tworzenie konkretnych nazw do tych, które np. rozpoczynają się wyłącznie na literę „k”.

4) Zabawa z encyklopedią – do tej zabawy potrzeba słownika lub encyklopedii dla dzieci. Maluch podaje numer strony i kolejność hasła, np. strona 112, pierwsze hasło od góry. Druga osoba odnajduje hasło, czyta je, np. „ryś” i wymyśla trzy warianty odpowiedzi do hasła, spośród których tylko jedno jest prawidłowe, np.:

  • ryś to zwierzę drapieżne z rodziny kotów;
  • ryś to rodzaj udomowionego kota;
  • ryś to ssak drapieżny z rodziny łasicowatych.

Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, która odpowiedź jest prawidłowa.

5) Co to jest? – zabawa polega na umieszczeniu w     nieprzezroczystym   worku jakiegoś przedmiotu codziennego użytku. Dziecko, nie widząc wcześniej danej rzeczy, wkłada rękę do worka i za pomocą dotyku próbuje odgadnąć, co to za przedmiot. Dzięki tej zabawie rozwija się myślenie i sprawność manualna dziecka.

6) Mały artysta – zabawa polega na tym, by dziecko dokończyło według swojego uznania rysunek. Maluchowi wręcza się kartkę, na której widnieje kilka plam czy kresek, które należy tak wkomponować w pracę plastyczną, by tworzyła logiczną całość. Zabawa ćwiczy sprawność manualną i myślenie twórcze.

7) Zgadnij, co to? – zabawa rozwija percepcję słuchową. Maluch jedynie na podstawie dźwięku przedmiotu ma odgadnąć, co to jest. Nie widzi rzeczy, nie może jej dotknąć. Musi opierać się wyłącznie na wrażeniu słuchowym.

8) Zabawa w skojarzenia – najlepiej uczyć się, tworząc asocjacje, czyli połączenia między danymi pojęciami. Podaje się dziecku dwa wyrazy, określające, np. zawód, kwiat czy dyscyplinę sportu i prosi o odgadnięcie odpowiedniego słowa, np. dzieci, szkoła (nauczyciel); węgiel, kopalnia (górnik); wysokość, tyczka (skok o tyczce).

9)  Łańcuch słów – zabawa polega na tym, że dziecko wymyśla   jakieś   słowo, np. słoik, a kolejna osoba musi utworzyć wyraz zaczynający się na ostatnią literę tego słowa, np. kufer itd.

 

Oczywiście, to tylko niektóre propozycje na walkę z nudą i ciekawe spędzanie wolnego czasu z dzieckiem. Można wymyślić jeszcze wiele innych sposobów na zabawę i naukę. Wystarczy odrobina kreatywności .

 

                  

Licznik odwiedzin:
Wszystkich: 924 751
Wczoraj: 328
Dzisiaj: 276
Online: 4
c) 2011-2020 Szkoła Podstawowa w Szczenurzy
MAPA STRONY
RSS
Polityka cookies
wcag 2.0
Ta strona może korzystać z Cookies.
OK, rozumiem