Szkoła Podstawowa w Szczenurzy

Wersja dla niedowidzących - włącz Wersja dla niedowidzących - wyłącz
jadłospis

Jadłospis na CZWARTEK:

2024-04-25

gulasz z szynki 150g

kasza jęczmienna 150g

ogórek kiszony 100g

kompot z czarnej porzeczki 200 ml/woda z cytryną

do wakacji

ZIELONE ŚWIATŁO DLA EDUKACJI zaj. logopedyczne

 

 

 

 

Logopeda szkolny

mgr Lidia Liss-Manthey

 

Zajęcia terapii logopedycznej dla uczniów klas IV-VI odbywają się w dniach:


 

  • wtorek 13.35 - 15.35
  • środa 13.55 - 15.25
  • czwartek 14.05 - 15.35
 
Na zajęciach logoterapii uczniowie pracują indywidualnie bądź w 2-3 osobowych grupach. Ciekawe gry i zabawy stosowane podczas ćwiczeń usprawniających i utrwalających zaburzone głoski sprawiają, że podczas zajęć nie brakuje pełnego zaangażowania. 
Uczniowie  usprawniają percepcję wzrokową i słuchową. Ćwiczą spostrzegawczość, wzmacniają zdolność uwagi i koncentracji. Poprawiają umiejętność czytania. 
 
 
Diagnoza i terapia logopedyczna prowadzona w ramach projektu jest skierowana do dzieci:
  • posiadających wady wymowy,
  • dyslektycznych i zagrożonych dysleksją,
  • zagrożonych autyzmem i posiadających zaburzenia ze spektrum autyzmu,
  • z opóźnionym rozwojem mowy,
  • z niepełnosprawnością intelektualną,
  • z zespołem Downa, FAS i in.,
  • dwujęzycznych,
  • jąkających się,
  • chcących nauczyć się czytać oraz poprawić jakość funkcji poznawczych.
Warunkiem prawidłowego wymawiania głosek jest sprawne działanie narządów artykulacyjnych. Aparat mowy składa się z trzech części: narządu oddechowego, wytwarzającego prąd powietrza, który jest niezbędny do powstawania dźwięków mowy, narządu fonacyjnego odpowiedzialnego za wytwarzanie dźwięków oraz aparatu artykulacyjnego, do którego zalicza się jamy: gardłową, ustną i nosową.
 
 
 
Propozycje ćwiczeń z dzieckiem w domu:
 
Ćwiczenia artykulacyjne
  1. Ćwiczenia języka:
  • wysuwanie i chowanie języka,
  • przesuwanie od kącika do kącika warg,
  • oblizywanie ruchem okrężnym warg,
  • unoszenie języka w kierunku nosa,
  • "liczenie" językiem zębów górnych następnie dolnych,
  • przyklejanie języka do podniebienia,
  • spłaszczanie i zwężanie języka,
  • tworzenie tzw. łyżeczki, rurki,
  • języka na sprężynce - dotykamy czubkiem języka wałeczka dziąsłowego i poruszamy żuchwą.
 
    Ćwiczenia oddechowe:

  • zdmuchiwanie kawałka papieru z gładkiej powierzchni,
  • przenoszenie słomką kawałka papieru,
  • dmuchanie na piórko,
  • chuchanie  na zamarznięte ręce,
  • dmuchanie na wiatraczek,
  • gwizdanie,
  • pompowanie baloników,
  • dmuchanie baniek mydlanych i inne.
Wszystkie ćwiczenia wykonuje się z wielką starannością i dokładnością. Przy ćwiczeniach oddechowych należy pamiętać o prawidłowym torze oddychania ( powietrze wdychamy nosem i wydychamy ustami).
 
Głoska r - wywoływanie i utrwalanie w sylabach i wyrazach:
 
Ćwiczenia rozpoczynamy od szybkiego wymawiania głosek - ttt, ddd, td td, tta, tte, tto, dda, dde, ddo, adda, edde, oddo, tdn, tedo, teda, itp. Ćwiczenia należy wykonać przy otwartych ustach. Prawidłowe ułożenie języka w czasie ćwiczeń i wielokrotność ich powtórzeń może zagwarantować powodzenie terapii. Terapeuta czuwa w czasie ćwiczeń nad ich prawidłowym wykonywaniem. Należy zachować kolejność ćwiczeń. Kolejnymi ćwiczeniami będą sylaby typu: tra, tre, tro, tru try, stra, stre, stry itp. Kolejnym etapem jest wprowadzenie wyrazów rozpoczynające się sylabami: dra - bina, stra - żak, tro - chę, trus -  kawka, itp. Głoska r nie może pojawić się dwukrotnie w tym samym wyrazie np. traktor. 
Zachęcam do pilnych ćwiczeń wszystkich, którzy już są w trakcie terapii.  Powodzenia! ;D
 
 
 


BIP
Licznik odwiedzin:
Wszystkich: 1 532 924
Wczoraj: 497
Dzisiaj: 4
Online: 4
c) 2011-2024 Szkoła Podstawowa w Szczenurzy
MAPA STRONY
RSS
Polityka cookies
wcag 2.0
Ta strona może korzystać z Cookies.
OK, rozumiem