ZIELONE ŚWIATŁO DLA EDUKACJI zaj. logopedyczne
Logopeda szkolny
mgr Lidia Liss-Manthey
Zajęcia terapii logopedycznej dla uczniów klas IV-VI odbywają się w dniach:
- wtorek 13.35 - 15.35
- środa 13.55 - 15.25
- czwartek 14.05 - 15.35
Na zajęciach logoterapii uczniowie pracują indywidualnie bądź w 2-3 osobowych grupach. Ciekawe gry i zabawy stosowane podczas ćwiczeń usprawniających i utrwalających zaburzone głoski sprawiają, że podczas zajęć nie brakuje pełnego zaangażowania.
Uczniowie usprawniają percepcję wzrokową i słuchową. Ćwiczą spostrzegawczość, wzmacniają zdolność uwagi i koncentracji. Poprawiają umiejętność czytania.
Diagnoza i terapia logopedyczna prowadzona w ramach projektu jest skierowana do dzieci:
- posiadających wady wymowy,
- dyslektycznych i zagrożonych dysleksją,
- zagrożonych autyzmem i posiadających zaburzenia ze spektrum autyzmu,
- z opóźnionym rozwojem mowy,
- z niepełnosprawnością intelektualną,
- z zespołem Downa, FAS i in.,
- dwujęzycznych,
- jąkających się,
- chcących nauczyć się czytać oraz poprawić jakość funkcji poznawczych.
Warunkiem prawidłowego wymawiania głosek jest sprawne działanie narządów artykulacyjnych. Aparat mowy składa się z trzech części: narządu oddechowego, wytwarzającego prąd powietrza, który jest niezbędny do powstawania dźwięków mowy, narządu fonacyjnego odpowiedzialnego za wytwarzanie dźwięków oraz aparatu artykulacyjnego, do którego zalicza się jamy: gardłową, ustną i nosową.
Propozycje ćwiczeń z dzieckiem w domu:
Ćwiczenia artykulacyjne
- Ćwiczenia języka:
- wysuwanie i chowanie języka,
- przesuwanie od kącika do kącika warg,
- oblizywanie ruchem okrężnym warg,
- unoszenie języka w kierunku nosa,
- "liczenie" językiem zębów górnych następnie dolnych,
- przyklejanie języka do podniebienia,
- spłaszczanie i zwężanie języka,
- tworzenie tzw. łyżeczki, rurki,
- języka na sprężynce - dotykamy czubkiem języka wałeczka dziąsłowego i poruszamy żuchwą.
Ćwiczenia oddechowe:
- zdmuchiwanie kawałka papieru z gładkiej powierzchni,
- przenoszenie słomką kawałka papieru,
- dmuchanie na piórko,
- chuchanie na zamarznięte ręce,
- dmuchanie na wiatraczek,
- gwizdanie,
- pompowanie baloników,
- dmuchanie baniek mydlanych i inne.
Wszystkie ćwiczenia wykonuje się z wielką starannością i dokładnością. Przy ćwiczeniach oddechowych należy pamiętać o prawidłowym torze oddychania ( powietrze wdychamy nosem i wydychamy ustami).
Głoska r - wywoływanie i utrwalanie w sylabach i wyrazach:
Ćwiczenia rozpoczynamy od szybkiego wymawiania głosek - ttt, ddd, td td, tta, tte, tto, dda, dde, ddo, adda, edde, oddo, tdn, tedo, teda, itp. Ćwiczenia należy wykonać przy otwartych ustach. Prawidłowe ułożenie języka w czasie ćwiczeń i wielokrotność ich powtórzeń może zagwarantować powodzenie terapii. Terapeuta czuwa w czasie ćwiczeń nad ich prawidłowym wykonywaniem. Należy zachować kolejność ćwiczeń. Kolejnymi ćwiczeniami będą sylaby typu: tra, tre, tro, tru try, stra, stre, stry itp. Kolejnym etapem jest wprowadzenie wyrazów rozpoczynające się sylabami: dra - bina, stra - żak, tro - chę, trus - kawka, itp. Głoska r nie może pojawić się dwukrotnie w tym samym wyrazie np. traktor.
Zachęcam do pilnych ćwiczeń wszystkich, którzy już są w trakcie terapii. Powodzenia! ;D